piątek, 2 sierpnia 2013

Sesja 20130801-1 - technikalia.

Kilka dni temu dowiedziałem się, że galaktyce M74 w gwiazdozbiorze Ryb odkryto nową supernową. Po potwierdzeniu tego  odkrycia nadano jej oznaczenie SN 2013ej. Obserwacje fotometryczne wskazywały, że jej jasność jest rzędu 12-13 magnitudo co w warunkach podmiejskich jest sporym problemem. Postanowiłem jednak zmierzyć się dzisiaj z tym zadaniem na drodze fotograficznej. Tym bardziej, że noc jak na lokalne warunki była co najmniej dobra. Sesja składała się w zasadzie z 3 części. Jako, że do  czasu kiedy M74 będzie na sensownej wysokości miałem sporo czasu na samym początku zająłem się technikaliami. Zwłaszcza sterowaniem montażu poprzez ASCOM i EQMOD. Mimo początkowych niepowodzeń wszystko zadziałało jak należy. Drugą sprawą było przetestowanie filtru AP Orion Ultrablock 2" w warunkach miejskich. Filtr pożyczyłem od Piotrka.


Drugą sprawą był sprawdzian nowej złączki fotograficznej, którą ostatnio nabyłem. Jest ona przystosowana do współpracy z filtrami 2". Okazało się, że wszystko doskonale ze sobą współpracuje.


Test ostrości na gwieździe Vega. Założony filtr AP i maska Bahtinova. Jak widać ostrość daje się ustawić.
Na próbę zrobiłem jedną fotografię mgławicy Crescent (NGC 6888) w Łabędziu. Ku mojemu zdumieniu mgławica uwidoczniła się na zdjęciu :)


Czarno-biała fotografia NGC 6888. N150/750,Canon 550d+Orion UB, ISO 1600, 1x180s, HEQ5+QHY5v

Zauważyłem jednak poważną wadę. Niemodyfikowany Canon gubi czerwoną barwę  izdjęcie jest przezielenione (widać to doskonale na zdjęciu Vegi)  i nie sposób ustawić balansu kolorów. Obawiam się, że matryca Canona odcina to co Orion UB przepuszcza. Szkoda. Chyba, że ktoś z czytelników ma jakąś metodę aby to ominąć? Drugą niedogodnością jest cena tego filtru - ponad 500zł :( Podczas testów czas szybko minął i nadeszła pora na polowanie na SN 2013ej. Ale o tym w następnym poście.

Po łowach, a było już przed 3 rano tradycyjnie dla rozrywki zająłem się Księżycem, który właśnie zaczął się wyłaniać znad dachu sąsiadów.


Księżyc, 2013-08-02, 03:51 CEST, N150/750, Canon 550D, 1/100s, ISO800

A to mozaika 11 zdjęć z QHY5v z barlow x2.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz