niedziela, 6 lipca 2014

Obłoki srebrzyste (noctilucent clouds - NLC)

Jak już wspomniałem we wcześniejszym poście o świcie 4 lipca już w momencie kiedy składaliśmy sprzęt na północno-wschodnim horyzontem wyłoniło przepiękne zjawisko. Ukazały się w pełnej krasie obłoki srebrzyste. Widziałem je pierwszy raz w życiu z czego bardzo się cieszę. Tym bardziej, że zgodnie z opiniami na forach były to najpiękniejsze obłoki od kilku lat. Widok faktyczne powalał. Rozświetlone obłoki o przepięknej strukturze wspięły się na wysokość co najmniej 30-40 stopni nad horyzont. Złapaliśmy z Piotrem za aparaty i przez godzinę było słychać tylko trzaski wyzwalanych migawek. No i tradycyjnie mam nauczkę - z lenistwa nie wziąłem statywu fotograficznego i musiałem  posiłkować się statywem Piotrka lub robić zdjęcia z ręki co nie było łatwe. Całe szczęście, że miałem w torbie jasnego Flaktagona 2.8/20. Efekty na zdjęciach:









1_stitch
Panorama NLC nad Bukowcem.

IMG_9155

IMG_9156

IMG_9153

Kilka zdjęć Piotrka:





NLC i Plejady.

NLC  i flara Irydium
Jeden z polskich astroamatorów Michał Kałużny wykonał tej nocy świetnego timelapsa:



Więcej informacji o NLC można uzyskać tu(pl) lub tu(eng.)

A tak wyglądają NLC z pokładu ISS. Widać, że znajdują one się na krawędzi atmosfery Ziemi.



Twory w strukturze NLC.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz