czwartek, 12 września 2013

Sesja 20130906 i 20130907 - galaktyczny maraton.

Wreszcie udało mi się w miarę opracować materiał, który zebrałem w ciągu dwóch pogodnych nocy w Bukowcu. Często się zdarza, że wrzesień zaskakuje kilkoma bardzo dobrymi nocami obserwacyjnymi. Tak też miało miejsce 6 i 7 września. Co więcej Księżyc był w nowiu. Zatem doskonałe warunki do obserwacji DS. W piątek 6 września razem z Piotrkiem i Łukaszem pojechaliśmy do Bukowca na obserwacje. Ciekawych obiektów na niebie całe mnóstwo, aż nie wiadomo na co popatrzeć a tym bardziej fotografować. Efektami tej nocy, a w domu byłem o 5:30 rano, są zdjęcia.

Podwójna gromada otwarta NGC 869 i  NGC 884 w Perseuszu.
Wielka galaktyka w Andromedzie (M31)


Galaktyka NGC 6946 w Cefeuszu.
Galaktyka M33 w Trójkącie.

Orion (4:00 CEST)



Nad ranem wzniósł się nad horyzont Orion. Mimo końca kalendarzowego lata i bliskiej jesieni oznacza to, że zima powoli do nas się zbliża.

Udało mi się również sfotografować zbiżającą się planetoidę Bamberga.

Planetoida Bamberga (2013-09-07 1:46 CEST)


Kolejna noc również zapowiadała się wspaniale. Tym razem tylko z Piotrkiem bbyliśmy w Bukowcu zaledwie do 2:00 CEST. Piotrek zajął się obserwacją wizualną swoją Syntą 10". Pod dobrym niebem filtr Orion Ultrablock pokazał pazur. Doskonale był widoczny Veil, Miotła Wiedźmy, czy najtrudniejszy tej nocy obiekt - mgławica planetarna Ślimak NGC 7293  w Wodniku. Ja tradycyjnie fociłem.

Jedno klatkowa M31.

Mgławica planetarna Ślimak NGC 7293

Centrum M31.
Galaktyka NGC 891 w Andromedzie.


Łowy nad wyraz udane. Ciekawe kiedy będzie teraz taka możliwość obserwacji? Pewnie nieprędko, choć do listopada w pogodzie bywa różnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz