wtorek, 3 kwietnia 2012

Wenus w Plejadach

Dzisiaj mogliśmy być świadkami ciekawego zjawiska astronomicznego. Planeta Wenus znalazła się na tle jasnej gromady otwartej w gwiazdozbiorze Byka M45 zwanej popularnie Plejadami. Zjawisko to zachodzi cyklicznie co 8 lat, zatem następna wizyta w gromadzie będzie miała miejsce w 2020r. Inne wizyty przedstawia mapka:
Mapka wykonana z wykorzystaniem programu AstroJaWil v.17.50

Oczywiście takie zjawisko jest apetycznym kąskiem dla astrofotografów, czyli również dla mnie. Pogoda była od rana bardzo niepewna i po powrocie z pracy do domu po godzinie 18 szczerze wątpiłem, że zjawisko będzie widoczne. Nawet nie wychładzałem teleskopu i nie ustawiałem stanowiska. Jednak po 19 stał się cud. Nieba przetarło się i poza sporym zamgleniem inne chmury nie utrudniały obserwacji. Jednak nie do końca. Jakiś jełop rozpoczął wypalanie traw i zadymił całą okolicę co też utrudniało fotografowanie, a nie chciało mi się jechać gdzieś dalej.Zjawisko najładniej wyglądało w lornetce 10x50. Niemniej wykorzystując obiektyw Tamron 210mm wykonałem kilka zdjęć.




I zdjęcie B/W z legendą:


Na koniec taka ciekawostka. Jak zauważył Paweł Maksym z OA Bukowiec "Wenus wsiadła do Subaru". Co to znaczy? Otóż Plejady po japońsku to Subaru(スバル) no i samo logo firmy przedstawiam gromadę M45 :)




Zatem za 8 lat Wenus ponownie odbędzie przejażdżkę samochodem tej marki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz