sobota, 15 października 2016

Interstone 2016

Zakupiony uraninit.
Po rocznej przerwie zdecydowałem się udać na tegoroczne, jesienne targi Interstone. Na ostatnich dość sromotnie się zawiodłem i stąd ta przerwa. Na szczęście tegoroczna edycja była niezła. Było dużo wystawców, spory wybór minerałów i meteorytów. No i lokalizacja w hali EXPO była bardzo dobra.


Zakupiłem uraninit UO2/UO5 czyli rudę uranu. Minerał jest lekko promieniotwórczy, choć jak wspomniał Maciek siatki Auera wykonane z tlenku toru są znacznie bardziej radioaktywne nie wspominając już o modnych w dawnych czasach świecących wskazówkach różnych wskaźników. Wskazówki zawierały rad. Zakupiłem też wytrawiony meteoryt z doskonale widocznymi figurami Widmanstättena - meteoryt otrzymam pocztą. Ogólnie było na czym oko zawiesić. Po raz pierwszy miałem okazję obejrzeć ulexyt rzadki minerał zwany kamieniem telewizyjnym.
Ma gładką powierzchnię, a na bocznych stronach widać wyraźnie cienkie, równoległe włókienka. Jest półprzezroczysty, od barwy mlecznej do szarawej i co ciekawe – patrząc przez niego wzdłuż włókien np. na litery na kartce papieru widać wyraźnie, że działa jak lupa :) Dzięki tej właściwości został nazwany „kamieniem telewizyjnym”. Na pewno więc gdy się natkniecie na niego, nie będzie problemów z rozpoznaniem. Zawiera sód, bor i wapń ( to uwodniony boran sodu i wapnia :) ) i powstaje przez wytrącanie osadu w okresach silnego parowania w słonych jeziorach, zwykle na pustyniach.

Kilka fotografii z targów.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz