niedziela, 1 maja 2016

A na niebie już prawie lato.

 Powoli kończy się sezon obserwacyjny na galaktyki. Niestety w tym roku nie był on udany. Wiosna do tej pory pozwoliła tylko na dwie sesje obserwacyjne. Jednak ostatnia sesja 29 kwietnia okazała się udana. Tej nocy Obserwatorium w Bukowcu pracowało pełną parą. Pewną niedogodnością była tylko niska, a wręcz bardzo niska temperatura tej nocy. Nad ranem na sprzęcie oraz szybach samochodowych zgromadził się szron. Tym razem do pracy użyłem mojego sprawdzonego setupu z Newtonem 150/750 i guiderem TS. Po ostatnich wpadkach i kombinacjach norweskich postanowiłem nie ryzykować. Jako zestaw do szerokich pól wykorzystałem stary mój montaż EQ3-2 z napędem, na którym powiesiłem Canona 70D unmod z obiektywem Pentacon 50/1.8. Ku mojemu zaskoczeniu taki zestaw doskonale sprawdził się do fotografowania Drogi Mlecznej. Poniższe zdjęcie to złożenie 20 klatek po 180s przy ISO1600 i f/4. Ku mojemu zdziwieniu wyszły nawet mgławice wodorowe.


A to astrometria zdjęcia:




W tym samym czasie zbierałem materiał do zdjęcia galaktyki Igła (NGC4565). Wyszła całkiem ładnie.


N150/750, HEQ5, Canon 450D mod, ISO1600, 20x360s


Kolejnym celem stała się kometa 252P/Linear. Jak na kometę wygląda dziwnie gdyż nie posiada ogona, a jeżeli już to jest on bardzo słaby.


O niebo lepsze wykonał Fritz Helmut Hemmerich

Sam pisze o nim: "Comet C252/P, captured today (2016-04-30) between 0:45h and 2:45h UT in Tenerife, 1180 m altitude. After stacking the subframes I was very surprised by these faint HII regions (unknown to me; perhaps someone can give me some information) at top of the coma and also under the near coma part of the tail (giving false red color to it).Coma diameter is 37 ' and tail length about 1 degree.Parallel exposure resulting in a LRGB image. Better resolution version, please click here: https://www.flickr.com/photos/fhhemmerich/26736635925/in/dateposted-public/lightbox/RGB: 120 x 45 sec, Sony A7s (CentralDS modded), Hyperstar 14"/F1.9, ISO3200, IR block filter Monochrome: 40 x 180 sec, Starlight Xpress SX-36, RASA 11"/F2.2, L-pro filter
Both mounted at a ASA DDM 85 (unguided)"


Na koniec bardziej z rozpędu niż chęci (albowiem wszedł już Księżyc) uwieczniłem Newtonem znaną gromadę kulistą w Herkulesie - M13.




Warto zaznaczyć, że po północy pojawiają się już gwiazdozbiory letnie. Cóż dużo mówić. Idzie czas na gaz :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz