niedziela, 6 października 2013

Sesja 2013100405 - Brace yourself, winter is coming

Ostatnio mało się działo w obserwacjach. Po pięknym początku września nastąpiło załamanie pogody i trzymało prawie 3 tygodnie, a obserwacje chmurek specjalnie mnie nie kręcą. Zatem z nieukrywaną radością zauważyłem w piątek rano, ze prognozy pogody są bardzo obiecujące. I tak też się stało. Z Piotrkiem G. pojechaliśmy do Bukowca w celu odkurzenia sprzętu. Nie miałem jakiś specjalnych celów obserwacyjno-fotograficznych i w sumie nieco się miotałem. Niebo było znośne, choć od czasu do czasu pojawiał się lekki cirrus ale nie przeszkadzał on w obserwacjach. Było jednak bardzo zimno ( nad ranem -2C) co specjalnie nam nie przeszkadzało a dzięki temu nie było wilgoci. Nie mając nic na celu zainteresowałem się wschodzącymi gwiazdozbiorami zimowymi - Bykiem, Orionem i Woźnicą. Na pierwszy ogień poszły Plejady (M45) do których mam jakąś słabość i szukam optymalnych parametrów zdjęcia. Jest coraz lepiej ale to jeszcze nie to na co oczekuje.

M45 (N 150/750, HEQ5, guide, 10x180s, ISO 1600, Canon 550D unmod)
Miałem zamiar zabrać się za M42 ale Piotrek przypomniał mi o istnieniu Konia :) Ciemnej mgławicy w Orionie niedaleko Alnitaka. Cóż. Wysmażyłem i Konia :)

Mgławica Płomień NGC 2024 ora Głowa Konia IC 434 ((N 150/750, HEQ5, guide, 20x180s, ISO 1600, Canon 550D unmod)
Astrometria.
Wersja w kanale L.
Skoro byłem już przy rożnie to kolejnym obiektem była mgławica Krab (M 1). Cóż spróbowałem go podsmażyć, jednak rozmiary kątowe tego obiektu są dość małe i z moją ogniskową 750mm rewelacji nie ma. Spróbuje w przyszłości z ogniskową 1500mm.

Pozostałość po wybuchu supernowej w 1054 roku - mgławica Krab M1 (N 150/750, HEQ5, guide, 10x180s, ISO 1600, Canon 550D unmod)

A tak wygląda Krab w lepszym sprzęcie (Large Binocular Telescope)
Na koniec krótkie zdjęcie Urana ze stadem galaktyk.



Uran to błękitnawa "gwiazda" powyżej NGC 193.

Tak zakończyliśmy sesję ok. godziny 4:00.

W planach na przyszłość muszę przejść do nieco innej metody robienia zdjęć. Poświęcę na jeden wybrany obiekt całą noc. Myślę, że efekty będą lepsze.  Zbliża się też okres na Jowisza a SCT MEADE LX 200 – 250 mm f/10 leniuchuje. Potrzeba tylko dwóch przeciwwag po 5kg każda. Może wystarczy jedna?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz