niedziela, 4 sierpnia 2013

Sesja 20130803 - Łowów ciąg dalszy.

Jak już pisałem w poprzednim poście łakomym kąskiem jest obecnie supernowa SN 2013ej w galaktyce M74. Moje poprzednie polowanie przeprowadziłem z przydomowej działki w warunkach miejskich i choć supernową udało się zaobserwować fotograficznie nie byłem zadowolony z uzyskanych rezultatów. Kolejna okazja pojawiła się bardzo szybko. Ja, Łukasz i Marcin spotkaliśmy się w Bukowcu. Pogoda była wręcz wymarzona. Nawet najmniejszej chmurki i dość ciepło.


Silna grupa Astromax.

Rozstawienie sprzętu zajeło mi bardzo dużo czasu. Walczyłem z tym prawie 1.5h ale zależało mi na tym bo chciałem uzyskać czasy ekspozycji 300s. Wreszcie po walce z guidingiem i wyważaniem zestawu wszystko było gotowe.

Testowe zdjęcie galaktyk Bodego. 4x300s, ISO800


Wykonałem 10 zdjęć przy ISO800 i ekspozycji 300s. Efekty bardzo mnie cieszą.

Szeroki kadr M74.
Crop zdjęcia. Zaznaczono na nim supernową SN 2013ej.
Posiadając całkiem fajne dane postanowiłem zrobić fotometrię CCD supernowej. W oparciu o materiały i instrukcje dostępne na stronie AAVSO i przy wykorzystaniu programu IRIS uprałem się z tym dość szybko. Wyszło mi, że supernowa ma obecnie jasność ok. 12,4 magnitudo co odpowiada jasności absolutnej około -11 magnitudo. Jest ona 600 mln razy jaśniejsza od Słońca. Moje opracowanie fotometrii można przejrzeć tutaj.

Zauważyłem jednakże, iż stosowanie tak długich ekspozycji w Canonie ma dużą wadę. Pojawiają się olbrzymie szumy matrycy i nawet stosowanie klatek kalibracyjnych (offset, dark) na niewiele się zdaje. Również cyfrowe odszumienie degraduje jakość zdjęcia. Wydaje mi się, że sensowną granicą jest 180s. Choć może zimą będzie inaczej.

PS (2013-08-08 13:30 CEST): Nieco inaczej obrobiony materiał. Nadal testuje i szukam oprogramowania do stakowania DS. Na chwilę obecną ranking: Iris, Nebulosity, Deep Sky Stacker.



A tu fotografia znacznie lepszym sprzętem. Zdjęcie wykonał Damian Peach przy użyciu 20"CDK@F/4.5. FLI-PL6303E camera. LRGB. L:24mins. RGB: 3mins. July 31st, 2013.

fot. D. Peach (http://www.damianpeach.com/sne.htm )

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz