niedziela, 11 sierpnia 2013

Perseidy w Bukowcu.

W sobotę odbył się sierpniowy pokaz nieba prowadzony przez grupę AstroMAX w OA Bukowiec. Tematem przewodnim były oczywiście sierpniowe "spadające" gwiazdy czyli Perseidy. Perseidy to jeden z aktywniejszych rojów meteorów, które można obserwować. Frekwencja jak zwykle dopisała choć do południa lało jak z cebra. Razem z Łukaszem J. przeprowadziliśmy prezentację dla gości - Łukasz na temat samych Perseidów i sposobów obserwacji meteorów, jak miałem temat ogólniejszy ( prezentacja jest dostępna w serwisie slideshare). Szczególnym zainteresowaniem słuchaczy okazało się amatorskie poszukiwanie meteorytów, co nie jest zadaniem prostym. W sumie było pogodnie jednak od czasu do czasu pojawiały się tumany mgły, które utrudniały obserwację. Widać to na zdjęciu:

Zielony laser i moja mglista prezentacja (fot. M. Kata)

Kiedy mgły przechodziły niebo było wspaniałe.

Pojedyńcza 30s klatka przy ISO1600. Zdjęcie przedstawia Kasjopeję i cześć Andromedy. Widoczna jest też M31.
Radiant Perseidów. Widoczny Perseusz i Kasjopeja. Można też dostrzeć podwójną gromadę otwartą
NGC 869/NGC 884 (Chichotki).
Niestety nie udało mi się uwiecznić żadnego Perseida choć widziałem 3-4 sztuki. Zwłaszcza jeden zostawił bardzo jasną smugę utrzymującą się ok. 10s. Nieco zniechęcony zwróciłem obiektyw ku Ciemnej Rzece w Drodze Mlecznej. Skupisku ciemnych obłoków pyłu w gwiazdozbiorze Łabędzia.


Dwa zdjęcia Czarnej Rzeki (Szczeliny) Łabędzia. 25x30s, ISO1600, EF-S 18-55 IS na EQ3-2.
 Ciemne obszary w Drodze Mlecznej nie są niczym niezwykłym prawie wszystkie galaktyki mają obszary wypełnione pyłem.

Galaktyka NGC 4565. Widoczne pasma pyłu w dysku. (fot. Daniel Lopez)

Chciałem jeszcze coś uchwycić ale bateria w aparacie wyzionęła ducha z zapasu zapomniałem :(

O meteorach i meteorytach warto poczytać:
 

Polskie Towarzystwo Meteorytowe - http://www.ptmet.org.pl

Pracownia Komet i Meteorów - http://www.pkim.org/

Jak fotografować meteory - http://www.optyczne.pl/  w dziale Artykuły


oraz artykuł: Sky & Telescope

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz