środa, 1 lutego 2012

Sesja 20120131 - pierwsza sesja "polarna" w 2012

Od kilku dni panuje nad Polską wyż syberyjski. Temperatura jest bardzo niska, zwłaszcza nad ranem osiągnęła u mnie minimum -15C. Zaletą takiej pogody jest piękne niebieski niebo, suche powietrze bez większych turbulencji. Powoduje to, że do obserwacji astronomicznych jest to jedna za najlepszych okazji. Niezniechęcony polarnymi klimatami, ubrawszy się jak Amundsen na zdobywanie bieguna przy umiarkowanej temperaturze -10C wytaszczyłem sprzęt na taras. Niebo było bezchmurne, zasięg ok 4m co w Łodzi nie jest złym wynikiem. Przeszkadzał nieco Księżyc w pierwszej kwadrze i to właśnie on stał się moim pierwszym i jak się okazało ostatnim celem. Efekty przedstawiają zdjęcia:

SW 150/750 Barlow x2 550D ISO 200 1/40s



Przetestowałem przy okazji działanie kolimatora laserowego, który dostałem od Mikołaja. Oraz nowy firmware do kamery. Wszystko działało bezbłędnie.




Niestety zaczął zrywać się mroźny wiatr i temperatura zaczęła gwałtownie spadać i jak to się zwykle dzieje człowiek wytrzymuje ale elektronika nie. Mimo najlepszych chęci ustrzelenia jakiegoś DS laptop oraz motofokuser odmówiły współpracy. Także po 1.5h obserwacji czym prędzej czmychnąłem do domu. Odkryłem również, że takie warunki obserwacyjne z powodu mojej ciepłolubności nie są dla mnie korzystne. Ale nic - wiosna coraz bliżej.

3 komentarze:

  1. Piękny Księżyc nie sposób Go pominąć w astrofoto.

    OdpowiedzUsuń
  2. No ładne cacko, u mnie na pierwszym piętrze, można tylko przez szybę...
    Księżyc jest dość łatwy ale do pewnego stopnia (na "landszafcikach" fajnie wychodzi :) ale gdy potrzebny jest Barlow i koło metra ogniskowej to już nie jest taka prosta sprawa. Tym większe gratulacje :) :) :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za uznanie :) Co do tego, że Księżyc jest łatwym obiektem to bym się nie zgodził. Wbrew pozorom jest on dość upierdliwy z racji tego, że rozpiętość tonalna jego powierzchni jest olbrzymia i bardzo trudno jest tak naświetlić zdjęcie aby uzyskać szczegółowe zdjęcie. Warto zatem stosować technikę HDR - fajne zdjęcia wtedy wychodzą http://xaal66.blogspot.com/2011/06/sesja-2011061112-ksiezyc-w-hdr-i.html Moim zdaniem ogniskowa ma niewielki wpływ na focie jeżeli robi się je kamerką i stakuje. Oczywiście zalecam wtedy napęd do montażu.

    OdpowiedzUsuń