środa, 29 lutego 2012

20120229 - Microsoft Lifecam HD pierwsze światło.

Nastąpiły drobne udoskonalenia w sprzęcie. Udało mi się sprowadzić z Irlandii po promocyjnej cenie 20 euro kamerkę internetową Microsoft Lifecam Cinema HD, którą wiele blogów i for astrofotograficznych poleca jako alternatywę dla starych już modeli CCD takich jak moja dotychczasowa kamerka SPC900NC. W sobotę dzięki tutorialowi Zdzisława Kołtka (http://astronomiaamatorska.blogspot.com/2012/01/modyfikacja-lifecam-cinema-hd-pod.html) przerobiłem ją do potrzeb astrofotograficznych. Kamerka wyposażona jest w matrycą CMOS firmy OmniVision OV9712. Matryca ma rozdzielczość maksymalną 1280x720px, rozmiar piksela wynosi 3μm, rozmiary matrycy 3888 μm x 2430 μm.

Dzisiaj warunki okazały się dobre i przetestowałem działanie nowej kamerki na Księżycu. Do nagrywania klipów wykorzystałem program SharpCap. Klipy nagrywałem z prędkością 10fps w rozdzielczości 1280x720px wykorzystują bezstratny kodek YUY2. Użyłem również filtru IR/UV-Cut. Wyniki okazały się bardzo dobre. Choć kamerka ma matrycę CMOS jakość uzyskanych klipów nie różniła się znacząco od klipów uzyskanych matrycą CCD z SPC900NC. Często je wręcz przewyższała. Wyniki przedstawiam poniżej.


Klip nagrany nową kamerką. SW 150/750. Obraz jest nieco zdegenerowany na wskutek kompresji na YouTube.

Seria zdjęć powstałych z zestakownych klipów.




Więcej w mojej astrogalerii.

Generalnie muszę powiedzieć, że jestem bardzo zadowolony z nowego nabytku. Muszę tylko jeszcze troszkę rozpracować współpracę kamerki z software oraz poeksperymentować z ekspozycjami.

1 komentarz:

  1. Jedyna dobra w tej kategorii do Księżyca lepiej użyć samego filtru IR-Pas i tak w zasadzie na nim nie ma koloru.

    OdpowiedzUsuń